Relevante spørgsmål og svar


Jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle kalde denne del. Det er egentlig bare en masse "nice to know", der hverken var stort nok til det skulle have sin egen tråd, men også for stort til at det kunne klemmes ind alle mulige andre steder. Så her er nogle relevante spørgsmål og mit forsøg på at besvare dem.

Bærer druider bestemt tøj?
- Ja og nej.
Generelt så nej. Det er intet krav om at have noget bestemt tøj på, for at kalde sig druide eller være en del af ritualerne. Men mange druider kan nu godt lide at have nogle kapper eller lignende, som de tager på til ritualer eller andre passende sammenhænge. Visse grupper har kapper i bestemte farver alt efter hvor man er i trin, eller alt efter hvad de selv godt kan lide at gå i. Nogle kapper har emblemer relevante til gruppen.
Mange druider kan godt lide hvide kapper, der giver et bestemt udtryk. Nogle putter farvede bånd på, og nogle går i farvede kapper. Det er helt op til dig selv.
Lad mig også med det samme sige at mænd ikke SKAL have langt skæg og langt hår. Du må se ud ligesom du har lyst til.
Visse grupper kan have krav til påklædning i visse situationer.
Klæd dig på i forhold til elementerne - ved du, at du skal deltage i noget udenfor og det vil regne hele dagen, så sørg for regntøj. Det samme om det er sommer, vinter eller hvordan vejret nu er.

Skal jeg gå med bestemte smykker og en stav?
- Igen nej. Kun hvis du har lyst. Mange druider kan godt lide at have broche, halskæde eller andet med relevante symboler på. F.eks. af Awen eller triskelen, eller livets træ. Hav de smykker på du har lyst til.
En del druider kan også godt lide at have en speciel stav når de går rundt. Det er heller ikke en krav. Men finder du en flot gren, givet som en gave fra et træ, kan du altid tage den med hjem og pynte den som du har lyst.

Kan jeg være alene eller i en gruppe?
- Lige hvad du har lyst til. Du kan både være druide alene, på engelsk ofte kaldt Hedge druids, eller du kan være i fællesskaber, ofte kaldet Groves eller Seed Groups. Nogle siger druider oprindeligt er en enlig vej, at du og kun du kan gå den vej du skal gå. Men det ændrer ikke på det kan være rart og spændende at mødes i grupper.

Må jeg kalde mig en druide?
- Ja.
Lige så snart du føler en forbindelse med druiderne, eller deres livsanskuelse, og det føles rigtigt for dig - lige så snart må du kalde dig en druide. Der er ingen krav, ingen uddannelse eller kursus, ingen titel der bliver givet videre. Du er en druide, hvis du siger du er en.
Visse druider føler de skal opnå titlen, før de ønsker at kalde sig den. De vil gerne opnå noget viden, og få en bedre forbindelse til naturen og/eller det spirituelle, før de føler de "fortjener" titlen. Og det er også helt okay, hvis man har det sådan. Men i princippet er man en druide lige så snart man føler sig sådan.
Visse grupperinger opdeler deres medlemmer efter hvilken rolle de passer ind i, eller hvor langt de er nået i gruppens egne kurser. Bemærk at disse kurser IKKE er en forudsætning for at være druide, men et tilbud (og visse steder for penge) hvor man kan lære og undervises i at blive en druide. De kan finde på at dele det op efter "Bard, ovates and druids" (Skjald/digter, ovates som vist ikke har en dansk oversættelse, og druide). Andre bruger træer - såsom birk, taks og eg. Tanken er man starter som skjald eller birk, og vokser efterhånden som man lærer mere og mere. Til sidst bliver man en officiel "druide", en der har gennemgået al sin undervisning og nu er fuldt uddannet til at løfte sin titel og ansvar som druide.

Jeg er ikke keltisk, kan jeg være druide?
- Ja. Der findes nogle mennesker der vil sige nej, de vil mene du skal være fra en keltisk slægt eller bo i UK for at være druide, og at det er respektløst andet.
Men mange grupper er åbne. For det første fordi kelterne ikke kun boede i England, Irland og Skotland, men også over det meste af Europa. For det andet fordi vi lever i en globaliseret verden, hvor man både kan sige det keltiske kan befinde sig hvor som helst i dag, men også hvor vi ved bedre: Uanset hvor du bor, uanset hvem du er...Kun du ved hvad der er rigtigt for dig. Og føles det helt rigtigt at leve efter druidismens værdier og kalde dig for druide, så er du velkommen til at gøre det.
Det er det synspunkt jeg har her på hjemmesiden.
Nogle druider vil ligefrem påpege at en del af deres værdier netop er valget. Valget om at være druide eller ej. Det valg kan ingen tage fra det enkelte individ, uanset hvem de er.