Velkommen til Danske Druider!


Måske så du en reklame for hjemmesiden, og måske stødte du på den tilfældigt. Eller måske var der ligefrem nogen der delte den med dig?
Uanset hvad, så velkommen til!

Danske druider er en hjemmeside for danske druider. Det skal forstås på den måde, at jeg personligt ikke har fundet danske grupper af druider, ud over en enkelt loge kun for mænd. Jeg er personligt meget interesseret i druidismen, deres værdier og livsstil. Men jeg savner at have nogen her i det danske land, som jeg kan kommunikere med og dele denne interesse med. Derfor denne hjemmeside.

Druiderne kommer fra kelterne, og havde mange roller. Spirituelle ledere, politiske rådgivere, dommere i konflikter, og undervisere - for at nævne nogle af dem.
Desværre forsvandt de, og efterlod sig ikke meget materiale til os i dag. Men på trods af det, lever druidismen videre i dag. Ligesom mange andre naturelskede religioner, blomstrede den op i England i 1960'erne, og har langsomt spredt sig. I dag er der druider over hele verden.
I dag er det en moderne tilgang til druidismen, og moderne druider, vi har. Det kan både være en livsstil, en filosofi eller en religion - det kommer an på hvordan man vælger at se på det, og hvordan druidismen passer til den enkelte.
For mig personligt lever jeg i en blanding af asatro og druidismen.

Jeg faldt over druiderne ved et tilfælde, på en sommerferie. I mangel af andre ting at lave, kan jeg godt lide at kigge på mobilen for små e-bøger jeg kan læse, og faldt over en bog om druidismen. Den lød spændende nok, og da jeg allerede var spirituelt interesseret og asatroende, begyndte jeg at læse den.
Og slugte den. Jeg kunne slet ikke lægge min mobil fra mig, for bogen åbnede min verden på en måde asatroen ikke havde kunne. Javist er jeg asatroende, og det kan intet ændre - men lige der blev jeg også druide.
Jeg er ikke så opblæst at jeg bare kalder mig selv druide fra den ene dag til den anden, men det er måske den nemmeste måde at forklare min rejse.

Da jeg kom hjem fra min ferie, købte jeg bogen i fysisk tilstand. Og søgte efter andre bøger jeg kunne få fingrene i med det samme. Pengene var ikke store, så det måtte blive hvad jeg lige kunne betale mig fra. Alle bøgerne er på engelsk, og ikke alle kan lånes via biblioteket.
Jeg ledte også efter youtubers og podcasts. Min verden var åbnet for hele denne nye spiritualitet og livsstil, der tændte noget dybt i mig.

Men søgen efter søgen, og det ligner ikke andre - åbent, i hvert fald - tilkender sig denne stil her i Danmark. Eller også lever de efter samme værdier og syn, men kalder sig nordisk shaman, asatroende, heks eller spirituel. Men ikke druide. Måske fordi vi som sådan ikke har en tradition for druider i Danmark, og ej hellere er inkluderet i den del af Europa hvor kelterne boede. Derfor føler jeg ikke det er en begrænsning, og vi sagtens i denne globaliserede verden, kan undersøge og leve efter druidismen her i Danmark også.

Jeg vil gerne dele denne interesse. Denne opvågnen og forbindelse jeg føler til druidismen. Jeg vil gerne give den en plads i det danske landskab, selv om den grundlæggende ikke er dansk. Den handler ikke om at tro på bestemte guder, eller leve efter bestemte regler:
Det handler om en livsstil. Det handler om værdier man vil leve efter.
Det handler om at forstå, og om at gøre noget godt for sine omgivelser.
Det handler om en dyb forbindelse til naturen.
Det handler om at lære.
Om at rådgive, at give, om at sprede fred og kærlighed.
Det handler om at leve efter naturens årshjul.
- Og meget mere!

Lyder det interessant, så læs videre på hele forummet. Se om det er noget for dig.
Er du bare nysgerrig og følger med af interesse, er du velkommen.
Resonerer dette med dig, og du også gerne vil dybere ned i druidismens verden, er du velkommen.
Føler du det er pjat, og du heller vil vedkende dig andre livsstile og spiritualiteter, er du velkommen.

Vil du være med til at opbygge et fællesskab med andre, der føler en dyb forbindelse med druidismens måde at se tingene på, så skriv endelig til mig eller her på forummet. Måske vi en dag kan få mere end et online fællesskab ud af det.
Det er mit ønske, og mit håb.

Jeg ønsker at skabe en hjemmeside med viden - på dansk - om druidismen. Det tager tid at samle den viden, og at formulere den her. Især fordi jeg gerne vil læse mig igennem flere kilder og perspektiver, før jeg skriver noget her.
Derfor er hjemmesiden hele tiden i forandring, og der bliver hele tiden tilføjet noget nyt. Lige nu gør jeg det hele alene. Men du er velkommen til at deltage. Du er velkommen til selv at skrive noget på siden, eller stille spørgsmål.
Jeg tror på at sammen - så bliver det godt!

Har du forslag, har jeg skrevet noget der bare er ren volapyk, eller har du konstruktiv kritik generelt, er du altid velkommen til at skrive til mig eller på forummet.

Tak for at læse med. God fornøjelse. Fred og kærlighed til jer.