Druidry vs. Druidism

Alt efter hvilke hjemmesider eller grupper man opsøger, kan det være de foretrækker at kalde sig druidism, eller druidry. I princippet er der ikke nogen forskel mellem disse to begreber, der begge refererer til at man er druide og lever efter den druidiske stil. Men for nogle druider dækker de alligevel over to vidt forskellige tilgange til at være druide.
Her vil jeg kort redegøre for dem, så I ved det. På dansk har vi ikke særlig mange ord for at være druide eller druidisme, og derfor har jeg brugt det eneste ord jeg personligt kender: Druidismen. Her på hjemmesiden dækker den over alle tilgangene, og det er op til jer selv om I føler jer mere det ene, eller det andet. Eller ingen af delene.
Man kan også kalde sig det begreb man ønsker, uden nødvendigvis at hører til den "gruppering" af druider, som der lægges op til her. Dvs. at hvis du er rekonstruktiv i din tilgang, men godt kan lide at bruge ordet druidry, så gør du det. Det er ikke regel, og for mig virker det mere som noget visse folk eller grupper går op i.


Druidismen/Druidism:
Ofte associeret med keltiske rekonstruktivister. De sætter pris fakta, på historie og arkæologiske fund. De prøver at gå tilbage i tiden og genoplive hvad vi ved eller kan gætte os til fra de gamle keltere, og de gamle druider. De er polyteistiske, og har fokus på forfædre og guder.
Grupper med denne tilgang kan f.eks. være ADF.

Druidry:
Ofte associeret med moderne druider, der er opmærksomme på vi lever i det 21-ende århundrede. De går efter en nutidig og tilpasset måde at være druider på, der passer med vores moderne livsstil og fokus. De er mindre dogmatiske, og alle har deres egen måde at være spirituel på, og at være druide på. De blander traditioner, og fokuserer på nutidens problematikker.
Grupper med denne tilgang kan f.eks. være OBOD, AODA.


Du kan være en ting, begge ting eller ingen af tingene. Begge tilgange har deres styrker og svagheder.