Bards, Ovates and Druids


Mange steder finder du en opdeling af hvad folk kan, eller nogle kurser der tilbydes til enten Bard, Ovate eller Druid. Opdeling er naturlig i tre, da Awen har tre streger og 3 er et meget brugt tal i druidismen. Om man føler sig hjemme som en bard, ovate eller druid er helt op til dig selv, og kommer an på hvordan din måde at være druide på, er.
Opdelingen kender vi fra Strabo, der omkring år 20 CE skrev om dem. Han kaldte dem Bardoi, O'vaties og Druidai. Også han beskrev dem som roller, der kunne bestemte ting. I dag kommer det meget an på hvad du vil fokusere på, og hvordan du udtrykker dig som druide. Elsker du at skrive sange og være kreativ, er du måske en bard. Elsker du planter, arbejder måske med heling på en eller anden måde, enten fysisk eller spirituelt, eller måske er du shaman, er du ovate. Er du en naturlig leder, enten administrativt eller spirituelt, kan lede ritualer og fungerer som dommer, underviser eller rådgiver, er du en måske en druide.  

Bards:
- En direkte oversættelse kan være skjalde eller digtere. Men i virkeligheden dækker det over for alle former for kunstnere, eller bare kreative udfoldelser. De laver sange, musik og fortæller historier. De bruger deres kreativitet til at skabe noget, til at fortælle noget og til at vække noget. De gengiver vores historier, vores myter og lærdom. Mange steder starter man som en bard, hvor man lærer historierne, samtidig med man opfordres til at udfolde sig kreativt.
I sin tid var barderne dem der holdte historierne i live, som huskede dem og hellige sig ordet. De videregav og passede på historierne. De skulle huske en masse historier og sange, og deres træning tog mange år, før de huskede dem alle. De skulle også huske og gengive lovene og slægterne i deres klaner, foruden at kunne inspirere andre.
De havde hørt det hele, de kunne fortælle det hele. Fortid, nutid og fremtid. Deres ord kunne vække følelser, minder og tanker.
I dag bliver det anset som at kunne vække sin indre kreativitet og spirituelle forbindelse, at udvikle det kunstneriske og kreative selv, som er vigtigt for at kende os selv og andre, og skaber en grobund for vores liv og selvforståelse. Deres ord og fortællinger kan skabe forbindelse til det vi har tabt.
En del af druidismen handler om at skabe ny forbindelse med naturen og det spirituelle (i hvert fald hvis man går den spirituelle vej i druidismen), og det er bardernes i den grad med til, med deres musik og fortællinger. De skubber os ud over den rationalitet, som mange af os sidder fast i.
Barderne arbejder med Awen.

Ovates:
- Jeg ved ikke hvad den direkte oversættelse ville være af dette ord. Rollen de har er mangesidet. De er healere, profeter, filosofer og engageret i den spirituelle side. De kan også beskrives som shamaner.
De forstod sig på liv og død, de kunne forudsige fremtiden og snakke for forfædrene, og fra dem give råd og besked til de der endnu er levende. De kunne magi, og måske var det dem der kunne heale et sygt menneske eller dyr, måske med deres viden om planterne. På mange måder minder de om det, vi i dag ville kalde en "klog kone" eller en heks.
De kunne planterne og træerne, de kunne Ogham.
Måske var de også detektiver, dem der fandt det skjulte. Den skjulte visdom i vores sind, eller i vores verden. Både spirituelt og videnskabeligt. De har en stærk intuition, og kan arbejde med energier og magi. De lærer at arbejde med Nwyfre, livsenergien.

Druids:
- Dette er ofte det sidste kursus man kan få, og er lidt toppen af isbjerget. De er på en måde "præsteskabet" af druiderne, og det er ofte dem der står for ritualerne, så vidt jeg ved. Dog er det nok en moderne fortolkning af dem, da der som sådan ikke er præster og præsteskab i druidismen, men blot nogen der står for at holde ceremonierne. Men de er også undervisere, rådgivere, dommere og astrologer. De er også tit lederne af deres grupper eller foreninger, og den øverste kan kaldes en Arch-druid.
De var kongens rådgiver, de var dommeren i konflikter, de var underviseren og det rituelle overhoved der forstod sig på ritualer og ceremonier. De stod for at løse konflikter, både hos private og i offentlige affærer.
Hvis man allerede i sin tid skulle igennem bard og ovate for at blive druid, kan man nok forestille sig hvor mange år det tog, når man snakker om at det tog 19 år at blive en druide. Derfor ser mange af os for vores indre blik, en druide med alderdommens tegn. Og tit hører alderdom og visdom også sammen. I dag er det anderledes, og alle kan kalde sig druide hvis de ønsker det.
De havde som regel studerende i deres hushold. De slap også for at deltage i krig og være soldat, samt for at betale skat. Folk sendte deres børn til dem for at de kunne blive undervist, og nogle gange fra en druide til en anden for at lære noget nyt, eftersom de kunne noget forskelligt. De underviste også de noble børn - så man kan nok begynde at forstå den magt druiderne har haft i at forme deres samfund og det politiske liv.
Druiderne kan beskrives som folk, der havde svar på alt. De har deres egen familie og liv, de kunne måske et håndværk, og de kunne rådgive om alle dele af livets aspekter. De kendte også til videnskaben og kunne have været ingeniører. Der er nævnt at bestemte grupper af druider f.eks. var dygtige til at arbejde med metal eller som alkymister.
De arbejdede i hellige lunde, Groves. Derfor bruges lunde også i dag.
De brugte også tid på at tænke over og finde meningen med livet. Et spørgsmål vi nok selv i dag har svært ved at svare på. De var filosoffer og tænkere. De gik op i moral og etik, samt loven.


Om kurser:
Mange steder udbydes denne rollefordeling som en slags kurser.
Man kan sagtens tage alle kurserne, men foretrække at forblive kaldt en bard eller ovate. Man kan også nøjes med at være bard eller ovate, uden at tage kurserne helt op til druid. Og vigtigst af alt: Du behøver ingen kurser for at være druide. Men jeg tror alle kurserne kommer fra en naturlig lyst til at undervise og blive undervist. At lære. Kombineret med druidernes historie om at undervise nye via mundtlig tradition, hvor det tog op til 20 år at blive udlært. I dag findes meget af det også online, som tekst eller youtube og podcasts. Visse udbyder noget gratis, mens mange andre tager penge for deres undervisning. Ofte inkluderer kurserne et naturligt medlemskab i deres forening.
I dag findes der også andre måder at dele folk op på, alt efter hvor langt de er i deres kurser eller læring. Man kan bruge birk, taks og eg. Man kan bruge del 1,2 og 3 - eller flere, alt efter hvor mange kurser man ønsker at lave, og hvordan man ønsker at dele det op.

Selv om det kan virke begrænsende at mange har kurser, men du skal betale for dem og stige i graderne, er det på ingen måde ment sådan. Du bestemmer selv om du ønsker at tage nogle af kurserne, og i alle foreningerne og grupperne kan du være medlem uden. Du kan være en druide, lige så snart du føler dig sådan - og kurserne er mere for dem der ønsker en struktureret indlæring, eller udvikling.

(Kilder: OBOD, AODA)